A Case Study In How Lobbyists For Turkish Government Manipulate The American Media on Gulen Issue


Date posted: January 20, 2017

Chuck Ross

Turkish news outlets lit up this weekend after a former Republican lawmaker published an op-ed at The Hill calling on the U.S. government to extradite Fethullah Gulen, an exiled Muslim cleric whose return to Turkey is an obsession for the NATO nation’s president, Recep Tayyip Erdogan.

Among the reasons that former Montana Rep. Denny Rehberg’s piece went viral is an eye-catching graphic spoofing Gulen on a Monopoly board game. The piece also gained traction because, on its surface, it gave the impression that an unbiased former member of Congress felt strongly about Gulen’s extradition.

But there’s more to the story, and it exposes some of the inner workings of Turkey’s multi-million dollar lobbying effort to fetch the 77-year-old Gulen from the U.S.

Rehberg is a lobbyist for Mercury Public Affairs, a Washington, D.C. public relations shop. And one of Mercury’s clients is Amsterdam & Partners, a law firm that handles a $50,000-a-month account for the Turkish government. Amsterdam has led the effort to expose a vast network of charter schools operated by Gulen’s followers in the U.S. Many of the allegations are listed in the “Gulenopoly” graphic in Rehberg’s piece.

None of Rehberg’s or Mercury’s ties were disclosed in the op-ed when it first went up at The Hill. Rehberg was referred to only as a former congressman who served in Montana between 2001 and 2013.

The article, entitled “Resetting U.S.-Turkish Relations,” chastised the U.S. government for so far refusing the Turkish government’s request to extradite Gulen, who Erdogan has accused of masterminding a failed July 15 coup in Ankara and Istanbul.

Erdogan himself has personally asked President Obama to turn Gulen over to Turkey to face terrorism charges.

Rehberg’s article amounts to a thinly veiled threat, that the U.S. should accede Turkey’s request in order to keep its NATO ally happy.

“The United States and President Trump have a responsibility to their allies. We have a responsibility to assist Turkey in keeping their country stable by extraditing Fethullah Gulen back to Turkey and working together with our NATO ally and President Erdogan,” Rehberg wrote.

The piece was circulated online by the heads of several pro-Erdogan think tanks and organizations. Dozens of Turkish news outlets published stories on the op-ed.

The Daily Sabah, an English-language Turkish news outlet, published a piece entitled “The GOP’s War on Gulen.” In it, Rehberg is referred to as a “Republican heavyweight,” though his lobbying ties are unmentioned. The piece asserts that Donald Trump will “likely” extradite Gulen as one of his first steps towards normalizing relations with Turkey.

Trump has not commented on the Gulen issue, though Erdogan and others in the Turkish government have said that they believe the Republican will accommodate the extradition request.

Nailing down Rehberg’s connection was not a simple task. Neither The Hill nor Mercury were eager to discuss the matter.

The Daily Caller initially reached out to Rehberg to ask if he currently lobbies for the Turkish government. A spokesman responded to say that Mercury no longer works for Turkey or Amsterdam & Partners.

John Cpin, the spokesman, would not say when that contract ended. When pressed, he said it ended “a while ago.”

In the meantime, The Hill, after being contacted by TheDC, added a disclosure of sorts to Rehberg’s op-ed.

It stated that The Hill asked Mercury prior to publication whether Rehberg or Mercury were lobbying on behalf of Turkey.

“They are not currently,” was the response which The Hill attached to the piece.

That left the possibility that Rehberg decided to publish the op-ed on his own accord, perhaps because he had developed a personal interest in the Gulen issue. That would not be entirely far-fetched given that Rehberg was a member of the Turkey Caucus during his days in Congress.

The process by which the op-ed was pitched to The Hill would help clear that up, but its editor-in-chief, Bob Cusack, told TheDC that they do not discuss op-ed submissions.

But asked if Mercury submitted the op-ed, Cpin reluctantly acknowledged that the firm did.

Rehberg’s apparent lobbying raises questions about Mercury’s compliance with FARA, which is overseen by the Department of Justice.

Rehberg has not filed a short-form registration document that lobbyists must submit within 10 days of beginning work for a foreign client.

But Mercury has documented Rehberg lobbying on Amsterdam’s behalf in other disclosures. A semi-annual disclosure report lists Rehberg as lobbying several senators and members of Congress in May. It’s not clear why he did not also file a short-form registration. The three other Mercury lobbyists who have done work on the Amsterdam/Turkey account have disclosed that activity in a short-form registration.

And though Mercury’s spokesman says that the firm is no longer contracted with Amsterdam & Partners, a termination statement has yet to be filed. Lobbyists have 30 days to file a termination report after cutting ties with a foreign client.

As for The Hill, this is not the first time that it has published an op-ed specifically calling for Gulen’s extradition while failing to disclose lobbying ties.

In November, retired Lt. Gen. Michael Flynn published a piece at the website calling on the U.S. government to extradite Gulen. It was a peculiar article, not just because it was published on Election Day, but also because Flynn had never publicly discussed Gulen. Flynn had even expressed support for the attempted coup.

But as TheDC discovered, Flynn had been hired a couple of months prior by a Dutch shell company that was controlled by a Turkish businessman who serves as head of a business consortium with close ties to the Turkish government. (RELATED: Michael Flynn Is Lobbying For Obscure Company With Ties To The Turkish Government) 

The Hill has said it does not believe that Flynn’s op-ed requires a disclosure.

Source: The Daily Caller , January 19, 2017


Related News

‘Alliance with PKK’ claims latest conspiracy against Gülen movement

News reports trying to create a perception that the faith-based Gülen movement is cooperating with the terrorist Kurdistan Workers’ Party (PKK) are ill-intentioned, according to Islamic scholar Fethullah Gülen’s lawyer, Orhan Erdemli. In a statement he released on Gülen’s website, www.tr.fgulen.com, on Monday, Erdemli pointed out that certain media outlets’ “incriminating” attitude toward his client […]

Erdoğan admits calling Habertürk executive to change reporting during Gezi protests

Erdoğan’s interference in a news channel’s reporting by instructing a top manager at the channel to immediately remove a news ticker, an act exposed by a voice recording, has been met with serious criticism from several political parties as well as society.

“A Model for Peacemaking: In the Footprints of Francis & the Sultan”

Dialogue Institute of the Southwest co-sponsored a video production called “In the Footprints of Francis and the Sultan: A Model for Peacemaking”, which aims to advance interfaith dialogue and understanding between Christians and Muslims. This video uses the story of their meeting to help us negotiate our difficult interfaith encounters and other misunderstanding and hostility between peoples.

Zaman newspaper: Turkey police raid press offices in Istanbul

Turkish police have raided the offices of Zaman, the country’s biggest newspaper, hours after a court ruling placed it under state control. Police entered the building in Istanbul late on Friday, firing tear gas at protesters who had gathered outside. Zaman is closely linked to the Hizmet movement of influential US-based cleric Fethullah Gulen. Turkey […]

Journalist Karaca sentenced to 31 years for slandering al-Qaeda-affiliated group

Samanyolu Broadcasting Group General Manager Hidayet Karaca has been sentenced to 31 years in prison by an Istanbul court on charges of membership in a terrorist organization and for allegedly slandering the al-Qaeda-affiliated group Tahşiyeciler.

Police raids Şifa University hospitals in gov’t-led intimidation operation, report says

The police have conducted raids on nine hospitals of şifa University for the purpose of shutting down the hospitals on the orders of the İzmir Public Prosecutor’s Office in a government-led intimidation operation, the news portal haberturk.com reported on Friday.

Latest News

Fethullah Gülen’s Condolence Message for South African Human Rights Defender Archbishop Desmond Tutu

Hizmet Movement Declares Core Values with Unified Voice

Ankara systematically tortures supporters of Gülen movement, Kurds, Turkey Tribunal rapporteurs say

Erdogan possessed by Pharaoh, Herod, Hitler spirits?

Devious Use of International Organizations to Persecute Dissidents Abroad: The Erdogan Case

A “Controlled Coup”: Erdogan’s Contribution to the Autocrats’ Playbook

Why is Turkey’s Erdogan persecuting the Gulen movement?

Purge-victim man sent back to prison over Gulen links despite stage 4 cancer diagnosis

University refuses admission to woman jailed over Gülen links

In Case You Missed It

Turkey detains Mozambican software developer over links to Gülen movement

Erdogan’s Hate Speech against the Gulen Movement

Afghan minister: Afghanistan will continue to support Turkish schools

Turkey shies away from legal measures to provide equal opportunity in education

66 U.S. senators sign letter asking Turkey to release Pastor Andrew Brunson

Pro-Gov’t Columnist Suggests Setting Turkey’s Silivri Prison Ablaze To Kill Inmates From Gülen Movement

International Workshop – Hizmet Movement between Political Islam and Civil Islam

Copyright 2022 Hizmet News