Courts order corrections to gov’t media stories on Hizmet


Date posted: April 30, 2014

ANKARA
Several courts have ruled against untruthful stories published or broadcast by media institutions close to the government about the Hizmet movement, which Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan has accused of trying to undermine his government, but most newspapers and stations have not published the corrections as they should according to the rulings.

Prime Minister Erdoğan has repeatedly labeled a massive corruption investigation into his government which became public on Dec. 17, 2013 as an attempt to overthrow his government. He has also accused the Hizmet movement — a social movement inspired by Islamic scholar Fethullah Gülen — of being responsible for many conversations that have been recorded between government members and businessmen friendly with the government that have revealed bribery and corruption. Four ministers have had to resign following the graft investigation.

In support of the prime minister’s hostility towards Hizmet, many pro-government newspapers — some of which were bought by businessmen under specific orders from Erdoğan in return for contracts in tenders, if leaked tapes are true — have published untruthful stories about the movement and Gülen. Nurullah Albayrak, a lawyer for Gülen, has taken these stories to court and in each instance, the court has found the publisher guilty of libel. Court cases have so far been won against the newspapers Takvim, Sabah, Star and Yeni Akit and the television station A Haber.

Recently, in separate decisions concerning untruthful stories, the Ankara 13th, 14th and 18th Courts of Peace have found that hundreds of allegations made by the government media — such as Hizmet being behind illegal wiretapping operations — are baseless.

In one decision, for example, the court found that a story which includes the serious allegation that Fethullah Gülen has set up a base for editing voice recordings on a 55-acre land plot produces no evidence to support this claim. Similar stories, such as one that asserts that Gülen holds the titles to countless properties, were also unfounded, the courts have found.

The newspapers and the television station are now legally obliged to publish corrections to their stories.

Source: Todays Zaman , April 30, 2014


Related News

Corruption investigation: Questions that will hound PM Erdoğan

Everyone is wondering now what is behind the corruption investigation, and the first “suspect” to come to many minds is the Islamist Gülen movement. Tensions between this group and the AKP have been rising over the years, and boiled over recently due to the prep-school issue – a matter that has received wide media coverage.

The Gülen movement denies this but the vitriol flying between daily Zaman, which is close to Gülen, and Yeni Şafak, which is staunchly pro-AKP, is enough to give one a sense of the bitter struggle involved.

An American’s journey into a Hizmet school in Turkey

One thing I haven’t mentioned is the fact that the school engages with the families of all its students, and that fact was evident in the way the students engaged with their teachers and each other. I have never seen a bunch of adolescent girls with such nice manners, warm self-confidence and eagerness to learn and succeed.

Exiled Turkish Leader Gulen Slams Erdogan for Coup Attempt in Report

A coup attempt in Turkey last July that killed more than 300 people was an “outrageous, heinous scenario constructed by Turkish President Recep Tayyip Erdogan and his accomplices,” Turkish Islamic scholar Fethullah Gulen said this week.

CHP asks gov’t about file allegedly targeting TUSKON

Complaints over the past month from the Turkish Confederation of Businessmen and Industrialists (TUSKON) over increased political pressure and profiling of its members have now been conveyed to Parliament, with the CHP demanding a governmental explanation on the issue.

Le Monde: Ankara offered Senegalese government $7.5 million to transfer Yavuz Selim educational group to Maarif

“I don’t even know who Gülen or (Turkish President Recep Tayyip) Erdoğan are,” mother Oury Mbaye told the website following reports her child’s school could be handed over to the Turkish government-controlled Maarif Foundation. “If they are imposing managers on me that have no experience in education, I will transfer my children to a French school. I did not choose Maarif.”

Why Mr. Gülen was targeted

The main difference between Islamic scholar Fethullah Gülen and the politician who became Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan is that the former is vehemently opposed to the use and abuse of Islam as a political ideology and party philosophy while the latter sees the religion as an instrument to channel votes and to consolidate his ranks among supporters.

Latest News

Fethullah Gülen’s Condolence Message for South African Human Rights Defender Archbishop Desmond Tutu

Hizmet Movement Declares Core Values with Unified Voice

Ankara systematically tortures supporters of Gülen movement, Kurds, Turkey Tribunal rapporteurs say

Erdogan possessed by Pharaoh, Herod, Hitler spirits?

Devious Use of International Organizations to Persecute Dissidents Abroad: The Erdogan Case

A “Controlled Coup”: Erdogan’s Contribution to the Autocrats’ Playbook

Why is Turkey’s Erdogan persecuting the Gulen movement?

Purge-victim man sent back to prison over Gulen links despite stage 4 cancer diagnosis

University refuses admission to woman jailed over Gülen links

In Case You Missed It

Nigeria demands Turkey’s apology over ‘unjustifiable’ students deportation in coup crackdown

Conspiracy theory par excellence [against Gülen movement]

Watkins’ Mind Body Spirit Magazine included Fethullah Gulen among its 100 Most Spiritually Influential Living People

Corruption scandal will consolidate Turkish democracy

Cleric’s Lawyers Want US Suit Backed by Turkey Tossed

A word on the power of the Fethullah Gulen-followers

Dinners in Ramadan tent welcome all faiths in Bethlehem

Copyright 2022 Hizmet News