Government media runs riot in smear campaign against Hizmet


Date posted: April 22, 2014

ISTANBUL

A news article in Daily Sabah, the new, English-language member of the government’s media lineup, claimed on Monday that the police are ratcheting up measures to patch holes in their security network in order to prevent leaks by Gülenists, a derogatory term used to describe the Hizmet movement.

The Counterterrorism Department is now overhauling computer systems, telephone and Internet networks, fingerprint databases and security camera systems, said the daily, claiming that Gülenists have been infiltrating the technical infrastructure but without providing any proof of the assertion.

The piece also noted that Sürat Teknoloji, a Kaynak Holding company said to be affiliated with the Hizmet movement, was contracted to install Mobile Electronic Systems Integration (MOBESE), a citywide camera surveillance system, and proceeded from there to suggest that Sürat had “tampered with” video footage that was released in February showing that an “assault” on a headscarved woman in Kabataş by Gezi protesters did not happen the way the woman described it in her testimony.

Today’s Zaman called Sürat Teknoloji to ask whether Daily Sabah’s claims were true. The company’s corporate communications department said the daily had not called them about the story before its publication and rejected the claims as baseless. Sürat said the company only installed the MOBESE system and that Daily Sabah’s allegations that the company had intercepted the videos captured by MOBESE cameras and edited them were untrue.

The government media, so called because it is impossible to find a single article with even a mildly critical view of the ruling party in these outlets, has been churning out fabrications about the Hizmet movement since a corruption probe erupted on Dec. 17 of last year. Daily Sabah, an English-language paper owned by Turkuvaz Media, was born at the height of the political chaos following Dec. 17. Ever since its inception, the paper has been a staunch supporter of and propaganda machine for the ruling Justice and Development Party (AK Party) and the government. It has jumped on the government media bandwagon, demonizing and spewing vitriol at the Hizmet movement, which it claimed was behind the graft probe. The paper also stigmatized the prosecutors who launched the investigations in the first place as covert members of the Hizmet movement and denigrated them, paying no heed to their denials of any affiliation with the movement.

Hizmet is a grassroots education and interfaith dialogue movement operating all over the world. It is inspired by the teachings of Islamic scholar Fethullah Gülen, who lives in self-imposed exile in Pennsylvania. After Dec. 17, the government media began to call the members of the movement followers of Gülen, or Gülenists, a term that Gülen himself categorically rejects on the grounds that a global movement adhering to transcendental values and pursuing higher goals cannot simply be affiliated with any mortal individual.

Daily Sabah, like the other government media outlets, dedicates a large portion of its national news pages to fabricated stories about the Hizmet movement, basing many of them on assumptions that have been proven false in past trials. In some cases, the daily translates and uses stories that first appeared in other government media outlets.

Probe into private security firms

A recent example is an article about an alleged Interior Ministry probe into private security companies “after allegations surfaced that companies linked to the Gülen movement illegally recorded conversations and footage of businesspeople who serve as their employers.” The story first appeared in other spin-heavy media outlets, which claimed that a “probe” had been launched by the Interior Ministry, without elaboration or details on the purpose of the probe, when it began, which specific companies are being targeted, which allegations led the ministry to delve into the operations of private security companies and so on.

The Turkuvaz Media Group, which brings together such popular outlets as the Sabah and Takvim dailies and the ATV channel as well as the English-language Daily Sabah, has been referred to as the “pool media” since allegations surfaced that a group of businessmen formed a pool of funds to purchase the group as per the instructions of Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan in return for privileged treatment in public tenders. These allegations are based on a number of voice recordings, purportedly of Erdoğan and businessmen who were involved in the scheme. Anonymous Twitter accounts uploaded the recordings onto social media platforms, arguing that they were legally obtained during surveillance in corruption investigations that had been crippled by mass purges of prosecutors and police officers. The Turkuvaz Media Group and the businessmen mentioned in the tapes have rejected on many occasions having received orders from Erdoğan to pool money for the acquisition of these media outlets.

Source: Cihan , April 22, 2014


Related News

Communists in Cold War, reactionaries in Feb. 28 coup and Gülenists in Erdoğan era

It is useful to make a point here: Is it not true that some civil servants and officers, including prosecutors, judges, police officers, district governors and governors, are members of the Gülen movement? Of course it’s true. But is that a crime? No, it is not. People cannot be blamed for their beliefs, thoughts, identities or colors. They cannot be discriminated against because of such characteristics.

Radio Sweden exposes Turkish Gov’t tracks down regime critics in Sweden, threatens to take wives as hostages

Sweden’s official radio station, Radio Sweden, has documented that Turkey’s government is trying to identify and track down supporters of the opposition Gülen Movement in Sweden. In a conversation, a Swedish Gülen supporter is threatened that there would be reprisals if he did not give some concrete information on Gülenist activity in Sweden.

A major scandal by the Mukhabarat state

The voice recordings of four phone calls made to Fethullah Gülen were posted on the Internet at midnight on Monday. As you know, Gülen lives in the US. Those who phoned him are some executives from institutions established and run by the people who are inspired by the Hizmet movement in Turkey. The calls do not have any incriminating content. Rather, one of these unlawfully wiretapped recordings exposes how the Hizmet movement was targeted in a conspiracy by circles close to the government.

‘First, account for the shirt you are wearing’

Those who make fortunes, use politics as a shield for their unethical acts and commit bribery would not understand Gülen. And is there any logic in hurting or insulting those who have not married or borne children?

Yet another woman faces detention at hospital immediately after giving birth

Police are waiting outside a room in Ankara Memorial Hospital to detain Feyza Yazıcı, who gave birth to a premature baby on Friday, as part of the Turkish government’s witch-hunt against the Gülen movement.

Families Of Afghan-Turk School Students Hold Protest In Kabul [against Turkish Gov’t]

Families of Afghan-Turk Schools students on Sunday held a protest meeting in Kabul and called on the Afghan government to rescind its decision to hand over the Afghan-Turk schools to the Turkish government.

Latest News

Fethullah Gülen’s Condolence Message for South African Human Rights Defender Archbishop Desmond Tutu

Hizmet Movement Declares Core Values with Unified Voice

Ankara systematically tortures supporters of Gülen movement, Kurds, Turkey Tribunal rapporteurs say

Erdogan possessed by Pharaoh, Herod, Hitler spirits?

Devious Use of International Organizations to Persecute Dissidents Abroad: The Erdogan Case

A “Controlled Coup”: Erdogan’s Contribution to the Autocrats’ Playbook

Why is Turkey’s Erdogan persecuting the Gulen movement?

Purge-victim man sent back to prison over Gulen links despite stage 4 cancer diagnosis

University refuses admission to woman jailed over Gülen links

In Case You Missed It

Turkey targets Gulen schools in Africa

Jailed Zaman editor says we are journalists, not terrorists

Alaton: I’m telling everyone about Turkish schools’ contribution to world peace

Volunteer website serves as reference tool about Hizmet movement

Unexpected consequences [of prep schools in Turkey]

Finally, an awakening… press freedom in Turkey

Religious leaders in Philippines defend Turkish NGOs being linked to terrorism

Copyright 2022 Hizmet News