Egypt’s Turkish schools reject Akşam and A Haber TV reports


Date posted: April 25, 2014

EGYPT

The administration of the Turkish Salahaldin International Schools based in Egypt has sent a correction to the Akşam daily and A Haber TV station, stating that two recent reports about Turkish schools in Egypt appearing in the pro-government media outlets were baseless and false.

The Akşam and A Haber TV reports suggested that these Turkish schools, which are affiliated with the faith-based Hizmet movement, supported Egypt’s ex-army chief Abdel Fattah el-Sisi when he led the overthrow of President Mohammed Morsi in July of last year.

The correction text, signed by Turkish Salahaldin International Schools General Manager Orhan Keskin and sent to the Akşam daily, said the claim that Turkish schools in Egypt had supported the ousting of former President Morsi was false. Another correction expressed in the text concerned a show aired on A Haber TV that reported on el-Sisi’s visit to the Turkish schools in Egypt, allegedly to thank them for helping his rise to power. According to the correction text, such a visit never took place.

The Akşam daily had published a lead story on its April 22 edition asserting that the Turkish schools in Egypt helped prepare the toppling of then-President Morsi ahead of July 3, 2013, when the coup took place in the country. The story had also claimed that after taking office el-Sisi visited these schools to express his gratitude.

Another allegation mentioned by A Haber TV on March 24 was that the foreign teachers working in Turkish schools were American spies supported by the el-Sisi administration. The correction text said the allegations had no basis in evidence. It also stated that the administrators and teachers serving in Turkish schools have no political involvement, as families from various political views send their children to these schools.

According to the text, following the July 3 coup the staff of Turkish schools has not held any meetings with the current administration in Egypt or el-Sisi. The text also pointed out that neither the Akşam daily nor A Haber TV have contacted the Turkish schools in Egypt to ask for confirmation of their reports.

Source: Cihan , April 24, 2014


Related News

Journalist reveals MGK decision to fight against all religious groups

In a statement that came as a confession, a reporter from the pro-government Sabah daily said a decision was made at the National Security Council (MGK) meeting on Thursday to wage an effective war against all religious groups in the country.

Civil society will not bow

Turkey is effectively governed by President Recep Tayyip Erdoğan, in violation of all the constitutional provisions that define a parliamentary system and a presidential oath that obliges him to maintain political neutrality. Claiming that serious corruption allegations against members of his Cabinet and family were fabricated in a conspiracy to topple his government by what he calls the “parallel state”

JWF statement on allegations against Hizmet movement

The Journalists and Writers Foundation’s (JWF) response to allegations against Hizmet Movement. In recent days there has been a growing campaign of defamation and misinformation against the Hizmet Movement; this campaign has been directed particularly through social media. Despite the maxim that “the one who makes allegations bears the burden of proof”, it seems that […]

Buhari’s wife hails culture

The wife of the President, Aisha Buhari, has described as noble and fascinating the diversity in culture and languages in Nigeria. She spoke at the International Festival of Language and culture in Abuja organised by the First Surat Group of companies in collaboration with the Federal Capital Territory Administration FCTA.

Turkish Schools Struggle to Exist in Afghanistan

Selcuk Gultasli, May 12, 2001 Turkish schools founded by Turkish entrepreneurs in Afghanistan in 1995 are now struggling to stay in the country after being accused by the Taliban administration of spreading Turkish nationalism and making pan-Turkic propaganda. The Taliban administration, which is not recognized by Turkey, has been applying one of the most radical […]

Teacher abducted from Malaysia subjected to beating, torture in Ankara: cellmate

Alaaddin Duman, a teacher in Malaysia who was abducted by Turkish intelligence agency over his links to the Gulen movement in 2016, has been subjected to beating, torture and death threats during pre-trial custody in Ankara, according his cellmate.

Latest News

This notable Pocono resident has been living here in exile since 1999

Logistics companies seized over Gülen links sold in fast-track auction

That is Why the Turkish Government could Pay 1 Billion Euros

ECtHR rules Bulgaria violated rights of Turkish journalist who was deported despite seeking asylum

Fethullah Gülen’s Message of Condolences in the Wake of the Western European Floods

Pregnant woman kept in prison for 4 months over Gülen links despite regulations

Normalization of Abduction, Torture, and Death in Erdogan’s Turkey

Turkey’s Maarif Foundation illegally seized German-run school in Ethiopia, says manager

Failed 2016 coup was gov’t plot to purge Gülenists from state bodies, journalist claims

In Case You Missed It

Daily publishes evidence of ‘color lists’ used to recruit public sector employees

‘Hizmet conspiracy’ theories rejected at iftar hosted by Alevis

66 U.S. senators sign letter asking Turkey to release Pastor Andrew Brunson

Turkish school shelters mountaineer in Nepal

Turkey tries to trap Obama with extradition demand [of Mr. Gülen]

[Caliphate in sight] What to expect in 2014 Turkey

Hakan Şükür’s resignation blamed on lack of intra-party democracy

Copyright 2021 Hizmet News