RTÜK suspends 20 SHaber TV shows, harshest penalty of all times


Date posted: March 15, 2014

İSTANBUL

Radio and Television Supreme Council (RTÜK) has suspended 20 TV shows of the Samanyolu Haber TV news channel, its Editor in Chief Metin Yıkar announced via his Twitter account on Saturday.

RTÜK has given the harshest penalty that it had not given to anybody else in its history,” Yıkar said.

The RTÜK penalty came days after Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan vowed to finish off the Hizmet Movement and its affiliates, including the Samanyolu Haber TV.

Erdoğan has portrayed the sweeping corruption scandal that broke on Dec. 17, 2013 and implicated close associates and even his own family as a Gülen movement plot to weaken his government ahead of critical local polls scheduled for March 30.

Gülen and his followers are at the center of Erdoğan’s accusations, although the prime minister has so far failed to present solid evidence to prove that the Hizmet movement is behind the Dec. 17 corruption probe.

In a related development, RTÜK members Öztunç and Süleyman Demirkan stated at a press conference that the RTÜK’s biased attitude toward TV channels prevents the Supreme Election Board (YSK) from reaching fair decisions on channels that may have violated the pre-election rules.

Recalling that the deputy head of the RTÜK’s Monitoring Department has ordered reports to be prepared on those TV channels that broadcast main opposition Republican People’s Party (CHP) leader Kemal Kılıçdaroğlu’s speech at a parliamentary group meeting on Feb. 25, during which he played recordings allegedly featuring the voices of PM Erdoğan and his son, Bilal Erdoğan, to the YSK for violations of the pre-election rules, Öztunç said the reports had caused much debate in the RTÜK supreme board meeting.

“During the two-day debate, we explained that this [preparing reports on government-critical channels] is wrong, as it is indirect censorship. Freedom of the press is an inseparable part of democracy. If press freedom is absent, then we cannot talk about democracy. We urged the other members not to do this. But the five members of the board who were elected from AK Party quota were not persuaded on the issue,” said Öztunç.

Source: Todays Zaman , March 15, 2014


Related News

AKP Twitter troll asks gov’t to kill all Gülen sympathizers in jail

A pro-Justice and Development Party (AKP) Twitter troll has called on the government to make plans for the massacre of all Gülen sympathizers who are currently behind bars in the event of a second coup attempt in the country.

Trustees seize control of schools in government-led move

A judge in İstanbul has ordered that trustees be appointed to 12 companies, including the FEM and Anafen prep schools established by people sympathetic to the faith-based Gülen movement for allegedly being affiliated with Kaynak Holding.

Censored by theft: Man caught stealing copies of Zaman daily

In the video footage, the young man is seen stealing three Zaman newspapers placed in the mail boxes of an apartment building. When asked by the subscriber who was filming why he was stealing the newspapers, the thief said his father was the AK Party’s Beylikdüzü provincial chairman and that his father had initiated the campaign against Zaman because it is defaming the party.

Turkey Regulator Demands Bank Asya Information Before Sukuks (1)

Turkey’s Capital Markets Board has asked to be informed of future issues, Cengiz Onder, head of investor relations at Bank Asya, said in a phone interview today from Istanbul. An official at the board, asking not to be named under government policy, said it’s seeking further documentation from Bank Asya before sales can resume, without giving further comment.

Police officer reassigned for attending dershane picnic

The Interior Ministry has reassigned police officer H.D., who worked at the National Police Department’s Anti-terrorism Unit in Ankara, on the grounds that he and his child attended a picnic organized by a dershane (private preparatory school) affiliated with the faith-based Hizmet movement.

Lawyers, academics say ‘parallel state’ was invented to block graft probe

A total of 150 academics signed the manifesto, titled “Rule of law suspended.” The manifesto says the ruling Justice and Development Party (AK Party) government cannot ignore the corruption allegations just by making up claims of a “parallel state” — which has no meaning in political science or law — and placing the blame on the Hizmet movement, which is inspired by Turkish Islamic scholar Fethullah Gülen, for its unlawful practices.

Latest News

Fethullah Gülen’s Condolence Message for South African Human Rights Defender Archbishop Desmond Tutu

Hizmet Movement Declares Core Values with Unified Voice

Ankara systematically tortures supporters of Gülen movement, Kurds, Turkey Tribunal rapporteurs say

Erdogan possessed by Pharaoh, Herod, Hitler spirits?

Devious Use of International Organizations to Persecute Dissidents Abroad: The Erdogan Case

A “Controlled Coup”: Erdogan’s Contribution to the Autocrats’ Playbook

Why is Turkey’s Erdogan persecuting the Gulen movement?

Purge-victim man sent back to prison over Gulen links despite stage 4 cancer diagnosis

University refuses admission to woman jailed over Gülen links

In Case You Missed It

A Different Kind of Coup? Why You Should Care About A “Reclusive” Turkish Imam in Pennsylvania

Erdoğan’s house of cards

An early prediction about the next elections

Turkish schools and the race in philanthropy!

Book Review — Fethullah Gülen: A Life of Hizmet

Filipino ambassador hails Turkish schools

TUSKON says systematic campaign of defamation under way

Copyright 2024 Hizmet News