Turkish Airlines stops distribution of Zaman and Today’s Zaman on its planes


Date posted: December 23, 2013

ISTANBUL

Turkey’s flagship carrier Turkish Airlines (THY) has put an embargo on dailies affiliated with the Fethullah Gülen Movement, which has been in at odds with the government over an ongoing corruption investigation, local news agencies reported.

The airline, 74 percent of which is owned by the state, had already stopped delivering the English-language daily Today’s Zaman in airport terminals and on planes before slashing the distribution of its Turkish sibling, daily Zaman, by two-thirds, Cihan News Agency reported.

Doğan News Agency quoted the Turkish Airlines Press Office as saying Zaman, Today’s Zaman and another publication with links to the Gülen movement, Bugün, will remain in the free daily selection presented at terminal buildings, but the company will not hand out the newspapers inside the planes as of today.
THY passengers can get free newspapers by showing their tickets after passing through a security check at the international terminal, but the company also distributes a limited selection of newspapers for business class passengers inside the plane.

According to the press office, these dailies will only be removed from this selection.

Zaman, Today’s Zaman and Bugün have vocally criticized the government over the corruption scandal, warning authorities to avoid interference in the legal process.

The high-level graft probe has shaken Turkey’s political establishment, exposing a bitter feud between the Justice and Development Party (AKP) government and influential Muslim scholar Gülen, whose followers hold key positions in the police, judiciary and secret services.

The rift first became particularly visible to the public after the government announced plans to shut down private education centers, known as “dershanes,” many of which are owned by Gülen supporters.

The tension publicly escalated after daily Taraf revealed on Nov. 28 that the government had signed a National Security Council (MGK) decision recommending an action plan against the Gülen movement in 2004.

Taraf also claimed that the Turkish government had profiled a number of pro-Gülen groups based on religion and faith through the National Intelligence Organization (MİT), monitoring their activities until as recently as 2013.

Source: Hurriyet Daily News , December 23, 2013


Related News

Ministry of Education denies authorizing raid on Gülen-inspired schools

The Ministry of Education denied on Tuesday having authorized a raid on private schools inspired by the faith-based Gülen movement that was conducted nearly two months ago in an official written statement sent in response to an objection submitted to the ministry by a lawyer representing the school group.

Erdoğan’s personal propaganda tool, the MGK

Erdoğan has asserted that the Gülen movement is to be included in the Red Book as a “prioritized threat.” But never mind the fact that he acts and speaks as though this has all been decided upon already. The fact is, he does not have the proper authority to do this. What’s more, there is absolutely no document or piece of information that would support such a move.

Erdoğan admits calling Habertürk executive to change reporting during Gezi protests

Erdoğan’s interference in a news channel’s reporting by instructing a top manager at the channel to immediately remove a news ticker, an act exposed by a voice recording, has been met with serious criticism from several political parties as well as society.

İstanbul’s global summit secures deals worth millions

İPEK ÜZÜM/ARİF BAYRAKTAR, İSTANBUL A global trade and investment summit organized by the Turkish Confederation of Businessmen and Industrialists (TUSKON) in İstanbul has seen companies from around the globe ink deals worth millions of dollars in construction and furniture. The Turkey-World Trade Bridge summit, which kicked off on Wednesday, continued with business-to-business (B2B) meetings between […]

Dialogue Platform’s Statement on Developments in Turkey

Dialogue Platform which is connected with Gulen’s mouvement Hizmet, in a Statement denied any involvment in Turkey’s coup. The Statement says: “Our Honorary President Fethullah Gulen has consistently advocated for democracy and insisted “there is no return from the democracy” at every stage of his life. Hizmet participants have always denounced the military interventions and […]

Zaman Arabic aims to be online paper of reference

Zaman Arabic, a new online newspaper from the Zaman Media Group, was launched on Monday in an effort to provide news about Turkey to the Arab world in its own language.

Latest News

That is Why the Turkish Government could Pay 1 Billion Euros

ECtHR rules Bulgaria violated rights of Turkish journalist who was deported despite seeking asylum

Fethullah Gülen’s Message of Condolences in the Wake of the Western European Floods

Pregnant woman kept in prison for 4 months over Gülen links despite regulations

Normalization of Abduction, Torture, and Death in Erdogan’s Turkey

Turkey’s Maarif Foundation illegally seized German-run school in Ethiopia, says manager

Failed 2016 coup was gov’t plot to purge Gülenists from state bodies, journalist claims

Grondahl: Turkish community strong in wake of threats from back home

Turkish-Kyrgyz educator’s abduction shows Ankara’s ruthless disregard for law: HRW

In Case You Missed It

Fethullah Gulen’s brother detained in Erdogan’s ongoing crackdown after coup

Turkish official says 252 companies seized over Gülen links

Kyrgyz President Atambayev: Ankara should not threaten us with coup

Norwegian Christian leader: Islamophobia not just fear, includes hatred

Failed coup in Turkey hits Albany’s Turkish Cultural Center

Foreign Affairs: Turkish government’s ‘Global Purge’ targeted opponents in at least 46 countries

Turkey’s coup attempt & a more intimate view of the Hizmet Movement

Copyright 2021 Hizmet News