Strategic defamation by Stratfor

Abdulhamit Bilici
Abdulhamit Bilici


Date posted: March 18, 2012

Abdulhamit Bilici, March 18, 2012 (originally published on September 2, 2010)

A few weeks ago, an American researcher by the name of Reva Bhalla came to visit us upon a reference from a good friend of ours. He told us that he was researching political inclinations in Turkey on behalf of the Stratfor intelligence firm. He asked questions about many subjects, from the Ergenekon case to the Gülen movement and from Turkey’s shifting foreign policy to the upcoming referendum. We tried our best to answer his questions. And when we were finished we advised him to speak with people who held opposing views so that he could examine the entire picture.

These days the anti-secrecy group WikiLeaks is publishing more than 5 million emails from a US-based global security analysis company, Stratfor, some emails emerged in regards to Turkey and Gulen movement. This column is about a visit to Turkey by Stratfor researcher almost one and a half years ago. We like to publish it again as it will give the reader a different perspective.

A Western journalist who held the position of Time magazine’s representative in Turkey for a very long time had an interesting observation about our media. He argued that Turkish newspapers generally distort published speeches. According to this journalist, private television channels, whose numbers were on the rise at the time, were an important opportunity to cure this illness in the Turkish media because it was more difficult for journalists to intervene between the person speaking on television and the audience. A politician, artist or a regular citizen would speak his or her mind and the audience would hear them out verbatim. Unfortunately, our media, whose reputation is highly questionable, cannot exactly be defended in the face of this accusation. But an incident last week demonstrated to me that foreign reporters and investigators don’t exactly have the cleanest slate in terms of their reliability and that they, too, can greatly distort the material at hand when preparing news pieces or reports.

A few weeks ago, an American researcher by the name of Reva Bhalla came to visit us upon a reference from a good friend of ours. He told us that he was researching political inclinations in Turkey on behalf of the Stratfor intelligence firm. He asked questions about many subjects, from the Ergenekon case to the Gülen movement and from Turkey’s shifting foreign policy to the upcoming referendum. We tried our best to answer his questions. And when we were finished we advised him to speak with people who held opposing views so that he could examine the entire picture.

It also untruthfully claims that the Zaman daily is distributed for free and that Sabah is an Islamist newspaper. It says Türkiye Finans has changed its name and become Bank Asya. There are many other wrong claims that are completely baseless. I will call my Western journalist friend and tell him not to be suspicious just about the Turkish press, but also about Western researchers. In the meantime, let the think-tank Stratfor — which was established by George Friedman, who has pointed to Turkey as a future world leader — figure out what it will do about all these mistakes that were made on its behalf.

Reading the report the researcher sent me via email on July 23, I felt sorry to see that my well-intentioned recommendation did not work. For the researcher penned a one-sided report instead of mentioning all sides of the issue. Though we had explained that the struggle in Turkey was between circles that support change and those that oppose it, the report sought to cast it as a battle between Islamic and secularist circles.

Within this perspective, liberal intellectuals who appear as the driving forces behind this struggle, atheist and agnostic social democrats, journalists such as Ahmet Altan and Yasemin Çongar, who have no ties to any religion, and others such as Hrant Dink, Etyen Mahçupyan and Roni Margulies who come from a non-Muslim background, democratic Kurdish intellectuals who share a Marxist history and many others were mentioned as part of an Islamic front.

The response to the report’s mention of secularism came from Ahmet Kuru, an assistant professor in the department of political science at San Diego State University. The problematic side of the report, a part of which I witnessed during its preparation, is not limited to its presentation of concepts or notions. It also has problems with objectivity, a principle most researchers encourage in the West. While the researcher cites accusations of “pro-violence” beliefs and “extreme radicalism” by the most fervent opponents of the Gülen movement, is it not mind-bogging that he does not mention any of the actual activities of the movement? The report criticizes the movement as “close to dialogue with other religions abroad but Islamist inside Turkey,” but it turns a blind eye to the fact that the Gülen Movement has been the target of extremist groups due to its pro-dialogue activities in Turkey. It does not make mention of Fethullah Gülen’s meetings with Pope John Paul II and Fener Greek Patriarch Bartholomew.

Had there been even the slightest mention of the Abant Platform, the international readership of this report would be able to see the character of this movement, which brings together individuals from very different political, ethnic and religious groups. This can be seen in its ability to bring together Hayrettin Karaman and Mehmet Ali Kılıçbay or Ali Bulaç and Mete Tunçay around the same table. Even if Abant was forgotten, the report could have talked about Gülen’s attitude toward terrorism disguised as Islam. Were Gülen’s words, “I hate Bin Laden,” which had made the headlines of the Zaman daily, left out for fear that these might create a positive impression about the movement?

In addition to violating of the principle of objectivity, the report, which mentions the evidence used in a court case against Gülen but leaves out the court’s ruling for acquittal, also suffers from the deeply problematic fact that most of its information is either wrong or an outright lie. The report wrongly claims that four Turkish schools in northern Iraq were shut down. It claims textbooks distributed for free are published by a company close to Gülen. It says Iran — which is one of the few countries where not a single Gülen school has been opened — has shut down all Gülen schools. It untruthfully suggests that Gülen has been making positive statements about Hakan Fidan, the newly appointed National Intelligence Agency (MİT) undersecretary.

It also untruthfully claims that the Zaman daily is distributed for free and that Sabah is an Islamist newspaper. It says Türkiye Finans has changed its name and become Bank Asya. There are many other wrong claims that are completely baseless. I will call my Western journalist friend and tell him not to be suspicious just about the Turkish press, but also about Western researchers. In the meantime, let the think-tank Stratfor — which was established by George Friedman, who has pointed to Turkey as a future world leader — figure out what it will do about all these mistakes that were made on its behalf.

Source: Today’s Zaman http://www.todayszaman.com/columnistDetail_getNewsById.action?newsId=220717

 


Related News

Niagara Foundation Peace and Dialogue Award Honorees Recognized in Chicago

2013 Annual Peace and Dialogue Awards by the Chicago-based Niagara Foundation were presented to their honorees at an event on September 16th in University Club of Chicago, a historic building of the city. At the ceremony emceed by Rob Stafford of NBC 5, the awards were given in the categories “Commitment”, “Public Service” and “Fethullah Gulen Award.” […]

Erdoğan isolates himself in power

Erdoğan is picky about journalists escorting him on board his official plane; he doesn’t like to see journalists asking annoying question around him anyway, but this time the criteria became really narrow. Umut Oran, Deputy Chairman of the main opposition Republican People’s Party (CHP) asked the prime minister about his criteria, since Erdoğan excluded most popular papers like Hürriyet, Zaman, Posta, or critical ones like Sözcü, Cumhuriyet, Radikal, and whether the travel expenses of journalists from pro-government papers would be covered on the government budget.

Albanian Ministry of Interior Violated Law in Trying to Deport Turkish National Selami Simsek

The Tirana Administrative Court of Appeal has concluded that the Ministry of the Interior acted illegally and bypassed UNHRC recommendations in its attempts to expel Turkish citizen, Selami Simsek.

Turkish Airlines discriminates against critical newspapers on planes

THY significantly slashed its number of subscriptions to the aforementioned newspapers following an open disagreement between the government — which had made a decision to shut down prep schools — and the dailies, which held a critical editorial stance against the move. The numbers of these newspapers were lowered in THY’s private “Commercially Important Persons” lounge.

Gülen extends condolences over death of Saudi King

Turkish Islamic scholar Fethullah Gülen has expressed condolences over the death of Saudi Arabia’s King Abdullah.

Wife dies of heart attack on way to prison to visit husband in jail

A 29 year-old woman died of heart attack on Monday while on her way to visit her husband who has been imprisoned over links to Turkey’s Gülen movement. Since the coup attempt on July 15, Turkey has turned into a hub of people victimized by the purge carried out by the Turkish government.

Latest News

Fethullah Gülen’s Condolence Message for South African Human Rights Defender Archbishop Desmond Tutu

Hizmet Movement Declares Core Values with Unified Voice

Ankara systematically tortures supporters of Gülen movement, Kurds, Turkey Tribunal rapporteurs say

Erdogan possessed by Pharaoh, Herod, Hitler spirits?

Devious Use of International Organizations to Persecute Dissidents Abroad: The Erdogan Case

A “Controlled Coup”: Erdogan’s Contribution to the Autocrats’ Playbook

Why is Turkey’s Erdogan persecuting the Gulen movement?

Purge-victim man sent back to prison over Gulen links despite stage 4 cancer diagnosis

University refuses admission to woman jailed over Gülen links

In Case You Missed It

Erdogan: A saint elsewhere, outside Turkey’s shores?

Swoboda accuses Erdoğan of using Hizmet movement as a pretext

Can a Post-Coup Turkey Get Along with Europe?

Separation politics and Islam makes Gülen AKP’s enemy

Kimse Yok Mu to share perspectives at Clinton Global Initiative Annual Meeting

Why was Mr. Gulen’s name brought up in the coup attempt in Turkey?

Long Arm of Erdogan – His campaign should not be allowed to infiltrate the streets of Britain

Copyright 2024 Hizmet News