Black propaganda websites granted legal shield


Date posted: May 2, 2014

ANKARA

 
In a move that has been interpreted as providing legal protection to black propaganda websites, a public prosecutor in İstanbul speedily ruled that there was a lack of grounds for legal action to be taken concerning criminal complaints filed against websites that have been employing highly offensive, libelous and accusatory language to target journalists who are critical of the government, Today’s Zaman has learned.

The investigation into the propaganda websites revealed that black propaganda websites such as medyagündem.com, medyasavar.com and karakutu.com are all administered by the same individuals, who are affiliated with the pro-government media.

The investigation began following criminal complaints filed by Zaman daily Editor-in-Chief Ekrem Dumanlı, Today’s Zaman Editor-in-Chief Bülent Keneş, Today’s Zaman Managing Editor Celil Sağır and Today’s Zaman writers Kerim Balcı and Emrullah Uslu  at the İstanbul Anatolia Chief Public Prosecutor’s Office between June and December 2013.

Circles close to the Justice and Development Party (AK Party) government have been accused of conducting a large-scale black propaganda war against the Hizmet movement, which was inspired by Turkish Islamic scholar Fethullah Gülen; media outlets close to the movement; and journalists critical of the government. The campaign has been going on since a corruption scandal erupted on Dec. 17 in which three former Cabinet ministers’ sons, many state bureaucrats and renowned businessmen accused of giving bribes in exchange for favors were implicated. The government has accused the Hizmet movement of participating in a plot that is behind the corruption investigation.

Following the criminal complaints and with an order from the İstanbul Anatolia Chief Public Prosecutor’s Office, the cyber crimes unit at the İstanbul Police Department began a technical examination into the three websites in question in addition to the accounts of some Twitter trolls. It revealed that the government-designed “money pool media,” created through funds raised by various businessmen to protect the government’s interests, is behind these websites.

Following the technical examinations, the prosecutor’s office forwarded the investigation file to the relevant court on March 10. In its letter, the prosecutor’s office suggested that when the extent of the evidence is taken into consideration, it would be better for the investigation to be carried out by prosecutors investigating organized crime. However, public prosecutor Mehmet Aydın said that there was a lack of grounds for legal action on the file.

The technical examination revealed that these websites are all related to each other, and that someone named Mustafa Yüce is somehow affiliated with the sites. Yüce, who was discovered as being the owner of karakutu.com, had two of his phone numbers listed on the site. But these numbers turned out to belong to Turkuvaz Media Group, which owns some pro-government dailies and TV networks. The investigation also revealed that the propaganda websites share content with certain Twitter trolls who use defamatory and accusatory language against the Hizmet movement, Zaman and Today’s Zaman writers.

Some media outlets earlier claimed that the AK Party government hired thousands of Twitter users to intimidate anti-government commentators. This includes a report published in the Taraf daily in November 2013 that said that the government was allegedly planning to set up a special agency to finance an army of 6,000 Twitter users.

In addition, a writer who posts articles for medyagündem.com under the penname Erdem Yavuz was found to be sending e-mails from a shopping center. He was using the free Internet connection in a mall in Ankara’s Yenimahalle neighborhood to avoid being caught, according to the investigation file. Yavuz has been writing defamatory columns about the journalists who filed the criminal complaints. The investigation file mentions that Turkish-Armenian journalist Hrant Dink was the target of a similar smear campaign before he was killed in 2007.

The investigation also revealed that one of the suspects, Tutkun Akbaş, admitted to being the owner of medyagündem.com, which has pioneered the libelous accusations against some journalists. Hasan Yılmaz was earlier thought to be the editor-in-chief of the website, but Akbaş admitted to being the owner following his testimony to the police. After this, Yılmaz’s name was replaced with Akbaş’s on the website.
Interestingly enough, Akbaş is a former employee of Odatv.com, a news portal whose content was used as an evidence against the AK Party in a closure case against the party in 2008.

All black propaganda websites were discovered to be using same tracking code (Google Analytics: UA-1088672) and the same commercial ID (Pub-53565857835198), according to the investigation files. However, when the investigation was made public, these codes were removed from the websites.

The propaganda websites have made accusations and lies and committed libel in order to defame journalists who work in media outlets close to the Hizmet movement as well as those critical of the government. For instance, the websites introduce Today’s Zaman and Taraf daily columnist Uslu, an outspoken critic of the government, as “Mr. Fitna,” (evil), while Today’s Zaman’s Keneş is referred to as a “Zionist” and Sağır and Balcı are accused of being “servants” of foreign powers.

Medyagündem.com says another journalist, Ahmet Hakan, who writes for the Hürriyet daily and is a critic of the government, should be tried for his love of coups. It has said journalist Can Dündar, who prepared a documentary about the corruption scandal, “is becoming more and more disgusting.”

Radikal journalist Cengiz Çandar is described as a sycophant of NATO and the family of journalist Ahmet Altan was accused of involvement in every conflict in the country. Journalist Nazlı Ilıcak who had to part ways with the pro-government Sabah daily, is being accused of being the “mascot” of the Hizmet movement, while Today’s Zaman writer Şahin Alpay is being accused of praising the military coup in Egypt. Journalist Derya Sazak, who was fired from the Milliyet daily last year after publishing the minutes of a meeting that took place between Abdullah Öcalan, imprisoned leader of the terrorist Kurdistan Workers’ Party (PKK), and some deputies of the pro-Kurdish Peace and Democracy Party (BDP) over the settlement process, which was started to resolve Turkey’s long-standing Kurdish problem, is referred to as a “vampire.” Veteran journalist Hasan Cemal, who was also fired from the Milliyet daily after the printing of the PKK meeting minutes, is accused of being an “actor” in the Dec. 17 “coup.” These accusations and insults on these websites are spread further via Twitter trolls.

The government refers to the Dec. 17 graft probe as a coup attempt. Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan has been conducting psychological warfare to this effect in order to distract public opinion from the graft probe and his close circle’s alleged involvement in corruption. He alleges that the Hizmet movement was behind the investigation and has declared that the movement is an “enemy.”

Source: Todays Zaman , April 30, 2014


Related News

The İmralı peace process and defaming the Hizmet movement

İHSAN YILMAZ After the Kurdistan Workers’ Party (PKK) leader Abdullah Öcalan’s comments to the Peace and Democracy Party (BDP) deputies visiting him on İmralı Island were leaked to the press, almost everybody asked who was behind the leak. The main suspicion was that it was leaked by one who did not want the peace negotiations […]

Fethullah Gülen: ‘I Call For An International Investigation Into The Failed Putsch In Turkey’

I openly call on the Turkish government to allow for an international commission to investigate the coup attempt, and promise my full cooperation in this matter. If the commission finds one-tenth of the accusations against me to be justified, I am ready to return to Turkey and receive the harshest punishment.

Malaysia deports 3 Turks despite warnings of torture risk

Three Turkish nationals who were recently detained over controversial charges in Malaysia have been deported to Turkey. Amnesty International, Human Rights Watch and the UN Human Rights Office for South-East Asia earlier called on Malaysian officials to refrain from extradition as the detainees are affiliated with the Gülen movement.

Erdoğan’s scapegoats: the West and Gülen

Erdogan can even push for a ridiculous extradition application to be made to the US, and when this is refused, he will use this in his public rallies as evidence to show that the US is working with Gülen to topple his government. As I said, he is not bound by ethics and knows very well that corruption is a fact in Turkey but prefers to present himself as the victim.

Çağlayan: TUSKON Trade Bridge soon to be global brand

Economy Minister Zafer Çağlayan said Tuesday that the Turkish Confederation of Businessmen and Industrialists’ (TUSKON) Turkey-World Trade Bridge summit, which opened its doors to visitors from around the world on Wednesday, is on its way to becoming a global brand as it gets better every year. Çağlayan said the event has been attracting larger crowds […]

Swiss investigate spying on Turkish community

The Swiss foreign minister told his Turkish counterpart on Thursday that Switzerland would “rigorously investigate” any illegal spying by Ankara on expatriate Turks before an April 16 referendum that could expand Turkish President Tayyip Erdogan’s powers.

Latest News

This notable Pocono resident has been living here in exile since 1999

Logistics companies seized over Gülen links sold in fast-track auction

That is Why the Turkish Government could Pay 1 Billion Euros

ECtHR rules Bulgaria violated rights of Turkish journalist who was deported despite seeking asylum

Fethullah Gülen’s Message of Condolences in the Wake of the Western European Floods

Pregnant woman kept in prison for 4 months over Gülen links despite regulations

Normalization of Abduction, Torture, and Death in Erdogan’s Turkey

Turkey’s Maarif Foundation illegally seized German-run school in Ethiopia, says manager

Failed 2016 coup was gov’t plot to purge Gülenists from state bodies, journalist claims

In Case You Missed It

“A Model for Peacemaking: In the Footprints of Francis & the Sultan”

Gülen says planned assassinations of prominent figures in Turkey could be blamed on him

New Jersey Celebrates Turkic Day

Hate speech in politics and media

Main opposition deputy head slams gov’t for targeting Hizmet Movement

Nigeria: Our students in Turkey

‘The World is one family’: Students from around the world extend peace message at international culture festival

Copyright 2021 Hizmet News