Dismissed top editor of Zaman: We made a mistake by not objecting to the imprisonment of journalists


Date posted: February 20, 2017

Journalist Abdulhamit Bilici, who was dismissed as editor-in-chief of Zaman following the brutal seizure of Turkey’s largest media group on March 4, 2016, said in an interview that the media group, which was associated with the Gülen movement, made a mistake by not objecting to the imprisonment of journalists in the late 2000s.

Speaking to the newly established online news website Artı Gerçek on Saturday, Bilici, who is currently in exile, also said the Zaman daily should have kept its distance from the ruling Justice and Development Party (AKP).

“We should have objected when journalists were jailed. We made a huge mistake by not doing that. This remains a burden on us,” Bilici said.

Bilici also noted that the media group should have reported the arguments of the suspects in the notorious Erkenekon and Balyoz trials, which initially aimed to eliminate the role of the military in civilian politics by bringing coup plotters and the “deep state” into court.


Journalist Abdulhamit Bilici, who was dismissed as editor-in-chief of Zaman said the Zaman daily should have kept its distance from the ruling AKP. He also said his media group made a mistake by not objecting to the imprisonment of journalists in the late 2000s.


Bilici said that just like Zaman, the European Union also considered these trials as an opportunity for Turkey’s democratization. ¨The progress reports mentioned these trials as opportunities,” Bilici pointed out, but went on to say that Turkey missed the opportunities through mistakes in the trial period and the government’s alliance with the deep state in an effort to cover up corruption cases in December 2013.

Bilici said that even though it was then-Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan who gave the order for the crackdown on the Kurdish political movement in the past, just like now, Erdoğan put all the blame on the Gülen movement.

“Had media outlets such as Zaman and Samanyolu TV criticized operations targeting elected officials [Kurdish politicians] it would not have been so easy to hold the movement responsible for that,” Bilici suggested.

The Zaman daily had the highest circulation in Turkey until the government seized the paper in a police raid in March 2016. The paper was shut down by a decree issued after Turkey experienced a failed coup attempt on July 15, 2016. Erdoğan and the government held the Gülen movement responsible for the botched coup immediately and initiated a massive purge.

The media group, Feza, also published the most highly circulated English-language daily Today’s Zaman, Turkey’s largest private news agency Cihan and Aksiyon magazine.

In the interview, Bilici also noted that Today’s Zaman had become critical of the government 5-6 years before Zaman after the government began to move away from European Union values.

The media group witnessed the largest crackdown in Turkey’s history after the failed coup as its employees, including its advertising department manager, have been in pre-trial detention for months on charges of coup plotting and terrorist links.

Source: Turkish Minute , February 18, 2017


Related News

Will Turkey’s assassinations reach America?

There is no longer any doubt that Turkey conducts operations in the United States against Turks and Kurds with whom Erdogan disagrees. That problem will likely get worse as Erdogan digs in his heels and demands the extradition of exiled cleric Fethullah Gülen. While Turkish officials have turned over reams of papers detailing why Turkey believes Gülen is a malign influence, none of the evidence Turkey has provided actually implicates Gülen in the events of July 15.

Turkey dismisses another 330 academics, brings total to 7,316

A total of 330 academics were dismissed in a new government decree, issued on Tuesday, bringing the total number of academics who lost their jobs after a failed coup on July 15 to 7,316.

Gülen’s speech broadcast live for first time after website banned

A speech by Turkish Islamic scholar Fethullah Gülen, who lives in Pennsylvania in self-imposed exile, was broadcast live on YouTube and a number of stations for the first time on Sunday, after Turkey’s state-controlled Internet watchdog blocked access to herkul.org, a website that previously was used to broadcast his speeches.

Turkey’s recent view from the US

The way the AK Party has proposed new laws to increase government control over judges and prosecutors and how many investigations have slowed down have raised suspicions that the government might be trying to hide corruption. The censorship of Turkish media and the recent attempts to change laws about the Internet to easily increase censorship are raising concern.

Erdoğan gov’t abusing regulatory agencies to punish opponents

Pressuring state regulators to abuse their powers, the ruling Justice and Development Party (AK Party) government has mounted an aggressive campaign to punish groups and companies that are critical of the government’s handling of a massive corruption investigation, which has led to questions about the credibility and independence of regulatory agencies in Turkey.

Minister says ‘parallel state’ claims not realistic, cites lack of evidence

Customs and Trade Minister Hayati Yazıcı told reporters on Saturday in the Black Sea town of Rize that there is a lack of evidence to substantiate claims of a “parallel state,” recalling the government’s motto of “one state, one flag, one homeland, one nation.”

Latest News

This notable Pocono resident has been living here in exile since 1999

Logistics companies seized over Gülen links sold in fast-track auction

That is Why the Turkish Government could Pay 1 Billion Euros

ECtHR rules Bulgaria violated rights of Turkish journalist who was deported despite seeking asylum

Fethullah Gülen’s Message of Condolences in the Wake of the Western European Floods

Pregnant woman kept in prison for 4 months over Gülen links despite regulations

Normalization of Abduction, Torture, and Death in Erdogan’s Turkey

Turkey’s Maarif Foundation illegally seized German-run school in Ethiopia, says manager

Failed 2016 coup was gov’t plot to purge Gülenists from state bodies, journalist claims

In Case You Missed It

AK Party Deputy Chairman Huseyin Celik: Turkish teachers beat the odds

In Turkey today, mother who delivered baby yesterday detained

Pakistan: Parents oppose handing over school chain to Turkish NGO

Kimse Yok Mu distributes aid to Mongolian orphans

Calgary man accused of helping plot Turkish coup

Prove it [that Hizmet linked to graft operation]

What is wrong with the ‘Muslim’ world?

Copyright 2021 Hizmet News